Ambraträd, Liquidambar styraciflua

Ambraträdet hör enligt Plants of the world online till Altingiaceae (liquidambarväxterna), men SKUD förespråkar fortfarande Hamamelidaceae (trollhasselväxterna). I Sverige går vi ju överlag på SKUDS nomenklatur men vet också att denna är en fråga botaniker inte är överens om. SKUD har inte uppdaterats på ett år så jag tänkte fråga hur det ligger till med denna heta potatis.

Kommentarer

  • Hej Martin,

    Altingiaceae är en numera en allmänt accepterad växtfamilj. Jag vet inte varför SKUD-redaktionen fortfarande föredrar den äldre taxonomiska indelningen.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.