Alstroemeria Pelegrina

Jag skickar vidare en fråga som jag fått från släktforskaren Robert Mattsson Han forskar om valloner och i has bok Stora Skepp och tunnor gull – Några vallonättlingars öden under 1700-talet, Nynäshamn 2021. Efter att boken lämnats till tryck hittade han ytterligare information och skrev en artikel i Vallonättlingen som är ett medlemsblad för Sällskapet Vallonättlingar. Se bifogad artikel!

Robert är nu på jakt efter frön till den ursprungliga blomman  Alstroemeria Pelegrina som Clas Alströmer, en av sönerna till Jonas Alströmer, träffade på i Spanien men som härstammar från Perus bergstrakter. Clas Alströmer var elev till Linné och blomman har funnits i rabatter Linnés Hammarby enligt förteckningar därifrån. Blomman har också funnits i Uppsala akademiträdgård enligt den bifogade artikeln. Så här skriver Robert Mattson i sin artikel:

"Idag finns ca 125 olika arter av Alstroemeria, även kallad Inkalilja. Min hustru och jag har köpt flera praktfulla buketter på sistone och blommorna står i 14 dagar utan att vissna! Däremot verkar originalet pelegrina vara svår att få tag på eftersom den är för kort för att vara lämplig som snittblomma! Tipsa mig gärna om fröer, krukväxter – robert.mattson@vallon.se "

Kommentarer

  • Hej,

    Jag tror att det bästa är att du vänder dig till botaniska trädgården i Uppsala. Du kan maila till lotta.saetre@botan.uu.se.

    Lycka till med dina spännande efterforskningar!