Alsikeklöver

Hej, jag undrar hur man ser skillnad på alsikeklöver och rödklöver. Båda kan ha en lätt rosa ton med inslag av vitt och rött vad jag förstår. Se bild. Jag undrar också om du kan säga vad det är för växter på de två andra bilderna. Mycket Tacksam för svar för att kunna skydda min fina häst från giftiga eller olämpliga växter 🙏

Kommentarer

  • Hej Helena!
    Bilderna kom inte med i din fråga. Skicka dem gärna igen!
    Hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej,
    Alsikeklöver har en blomställning med ett tydligt skaft, rödklöver har en blomställning med mycket kort skaft. Rödklöver har ofta en ljusfläck på småbladen det har inte alsikeklöver. Vill du gå in i mer detaljer så har rödklöver ett hårigt foder med 10 nerver medan alsikeklöver har ett kalt foder med 5 nerver. Visst kan man även titta på blomfärg där alsikeklöver oftast är ljusare men då båda är rätt mångformiga så tycker jag inte att det är den bästa karaktären att luta sig mot här.

    Angående de andra två bilderna så ser jag gåsört, Argentina anserina samt en Senecio art (på svenska olika korsörter och stånds) som jag tyvärr har lite svårt att bestämma utifrån bilden, är den klibbig och luktar?

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent