Alphems Arboretum

Hej!                    Falköping Alphems Arboretum 28/9  2020
Mitt namn är Nisse Andreasson och jag är en vanlig medlem i Alphems Arboretum.

Redan i våras iakttog min hustru och jag att många av träden, långtifrån bara äppelträd, hade drabbats av kraftig beväxning av lavar. Vi fick intrycket att dessa lavar redan hade hunnit ta död på en del av träden och var på god väg att ta död på många andra. En vag känsla sade mig att dessa lavar var som man säger invasiva och inte i sin ursprungsmiljö, kanske ditkomna med utifrån komna plantor.
Det vore bra om någon från er undersökte på plats och meddelade Alphems styrelse lämpliga åtgärder.

Kommentarer

  • Hej
    Börja med att skicka lite bilder så kanske vi kan göra en första bedömning
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent