Almsjukan

Hej,

Räknas almsjuka träd som smittorisk?

En proffesionell trädvårdsfirma jag känner till menar att det inte spelar någon roll att använda almsjuk ved som eldningsved

almsjukan är så utbredd att den inte går att stoppa.
Vad anser ni?

Kommentarer

  • Hej Rolf
    Beträffande risker med att föra vidare almsjukan och hur man ställer sig till detta varierar mellan olika delar av landet. I Skåne har man givit upp med att begränsa spridning då den är utom kontroll medan man i andra delar av landet såsom på Gotland arbetar aktivt för att begränsa almsjukans utbredning. Mitt förslag är att kontakta länsstyrelsen i området där du bor eller där din fråga utgår från och kolla förhållningssättet kring almsjukan där.
    Varma hälsningar
    Henrik Sjöman
    Vetenskaplig Intendent
    Göteborgs Botaniska Trädgård
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej Har problem med en av fyra hängalmar på min tomt. Se bild.
    Jag har pratat med Nilssons plantskola i Kullavik som rekommenderar mej att kontakta er. Kan det vara Almsjuka eller torka? Vad göra?

  • Hej
    Detta ser onekligen ut som ett typiskt angrepp av almsjukan, tyvärr. Det är tyvärr inget du kan göra utan att med tiden avlägsna dem.

    /Henrik Sjöman
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack tråkigt.
    Ska jag ta ned det angripna för att ha en chans att klara de övriga tre?
  • Det är ingen idé att tänka så då det finns i trakten (trädgården)
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent