Älggräs

Hej! Jag undrar om  det Amerikanska älggräset "Filipendula rubra" innehåller salicin liksom den vilda formen av älggräs "Filipendula ulmaria" och om kan använder den  amerikanska varianten på samma sätt. Då mear jag användningen som febernedsättande och smärtlindrande samt använningen som saft/smaksättning etc.

Kommentarer

  • Hej,
    Filipendula rubra har framförallt används för diarré och dysenteri och då är det tanniner från roten som är den verksamma substansen. Den kan säkert innehålla lite salicylsyra men det är inget som jag läst eller hört att det skulle användas i samma utsträckning och på samma sätt som Filipendula ulmaria.

    Vänligen
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent