När tror ni att hyrevärdarna kommer kunna erbjuda visning igen?

När tror ni att hyrevärdarna kommer kunna erbjuda visning igen? Finns det någon lag eller prejudikat som är tvingande gällande visning eller någon policy inom allmännyttan eller finns det risk att hyresvärdarna för alltid kommer att underlåẗa sig en visning?

Kommentarer

  • Hej Emma, tack för din fråga!

    För att minska risken för smittspridning och med omtanke om alla inblandade kan de flesta visningar nu inte ordnas genom besök i lägenheten. Det är hyresvärden som bestämmer hur visningen sker i sina fastigheter. Varje hyresvärd gör en bedömning utifrån förutsättningarna i sin egen verksamhet. Boplats kan inte svara på hur och varför varje hyresvärd har gjort sin bedömning om visningar.

    Boplats kan inte kräva att hyresvärdarna ska hålla vanliga visningar. Om hyresvärden inte kan garantera hyresgästernas och de sökandes säkerhet är det inte heller lämpligt att hålla vanliga visningar med besök i lägenheten. Alla hyresvärdar har olika förutsättningar att hantera situationen med covid-19 och fattar beslut efter sin egna bästa förmåga att minska smittspridningen i samhället.

    Det är svårt att svara på när hyresvärdarna kommer att börja med vanliga visningar igen, eftersom det är upp till varje hyresvärd att besluta hur visning ska ske i sina fastigheter. Det beror på Folkhälsomyndighetens rekommendationer och utvecklingen av smittspridningen i Sverige.

    Elin, Boplats Göteborg