Kommer ni börja med vanlig visning nu när restriktionerna släpps?

Hej! Kommer ni börja med vanlig visning nu när restriktionerna släpps? Mvh Elin

Kommentarer

  • Hej Elin, tack för din fråga!

    Eftersom det är upp till varje hyresvärd att bestämma hur visning ska ske i deras fastigheter, är det svårt för Boplats att svara på när det kommer att ske en återgång till vanliga visningar. Beslutsmandatet ligger inte hos Boplats.

    den här sidan publicerar vi information om läget med visningar och Covid-19.

    Allmännyttan i Göteborg (Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon) har meddelat att de kommer tillåta fysiska visningar av lägenheter som sägs upp från och med den 1 september 2021. Enligt beslutet kommer de bara kunna erbjuda fysisk visning om den avflyttande hyresgästen godkänner det. Därför kan bostadssökande inte räkna med att få gå på visning på alla lägenheter.

    Även Mölndalsbostäders styrelse har tagit ett nytt beslut gällande visningar. De kommer från och med 2021-10-01 att återgå till fysiska visningar. Liksom allmännyttan i Göteborg kommer de bara erbjuda fysisk visning i den mån avflyttande hyresgäst godkänner det. Om en avflyttande hyresgäst verkligen önskar digital visning kommer de att tillmötesgå det.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!

    Jag förstår varför regeln är satt så, men förstår också att den kommer att missnyttjas av lättja från både hyresgäst och hyresvärd för att slippa undan krånglet med visning. Nu har vi väntat i över ett år med att inte få gå på visning, och nu finns det inte ens några restriktioner kvar att hålla fysiskt avstånd längre. Det håller inte. Det här är mycket frustrerande för oss som söker bostad.

    I vissa annonser står det till och med att man får veta EFTER ansökan ifall det blir fysisk visning eller inte. Denna information måste framgå innan man söker för att kunna ta ett ordentligt beslut.

    Visningen är ju det viktigaste elementet när man söker bostad då informationen i annonsen ofta är bristfällig eller mångtydig (tex står det ingen balkong men det är det på planlösningen, hur ska man veta?). Ni behöver ligga på hyresvärdarna att bli bättre på att förmedla rätt information, vara tydliga i annonstexten om lägenhetens skick och innehåll, se till att planlösningar går att läsa och överensstämmer med verkligheten (och gör de inte det, skriv det!).
  • Hej Felicia, tack för dina synpunkter!

    Boplats kan inte styra vad som ska stå i annonserna, men vi har en dialog med hyresvärdarna och framför regelbundet de synpunkter som vi får in från bostadssökande.

    Vi håller med om att informativa annonser är bra för både bostadssökande och hyresvärdar, eftersom det ökar chansen till seriösa ansökningar och ger bra beslutsunderlag för sökande.
    Elin, Boplats Göteborg