Har jag rätt att se bilder på lägenheten innan jag bestämmer mig?

Har fått visning men hyresgästen vill inte visa bostaden och jag väntar 2 dagar nu för att Råå bilder på lägenheten men har inte fått än och jag har en begränsad tid ?vad skall jag göra? Hon säger hon har inte tid och jobbar hela dagen vad kan jag göra som har väntat på en lägenhet i 10 år nu? Har inte rätt att se närmare på min lägenhet innan jag bestämmer mig? Vill gärna ha rätt svar blir tacksam ?

Kommentarer

  • Hej Nima, tack för din fråga!

    Här i kundforumet svarar jag bara på allmänna frågor. Om du behöver personlig hjälp, är du välkommen att kontakta Boplats kundtjänst istället.

    Klicka här för att maila kundtjänst eller ring 031 -100 250.

    I allmänhet gäller detta:

    Just nu väljer många hyresvärdar att inte erbjuda visningar med besök i lägenheten, för att minska risken för smittspridning. Du kan istället bli erbjuden en digital visning. Då tar du beslut med hjälp av den information och planskiss som finns i annonsen, och ibland kan du också få se bilder från lägenheten.

    Det är hyresvärden som bestämmer hur den digitala visningen sker. Många hyresvärdar kan bara erbjuda bild på vissa rum i lägenheten, t.ex. kök och badrum. I vissa fall erbjuder de inga bilder alls, utan enbart planskiss, eftersom de bara kan ta bilder under förutsättning att avflyttande hyresgäst ger sitt samtycke till fotografering.

    Det ska stå i annonsen hur visning sker och vilka bilder som finns på varje lägenhet.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Vad gäller allmänt om det som står om visning i annonsen inte uppföljs med avseende på de 6 visningar/halvår som man kan bli erbjuden utan påföljder? T.ex. som i detta fallet att sökande inte får ta del av utlovade bilder. I praktiken blir det ju ingen "visning" om det inte uppföljs.
  • Hej Johan, tack för din fråga!

    Om du tackar Nej till en lägenhet för att det visar sig att det som står i annonsen inte stämmer, finns möjligheten för Boplats kundtjänst att ta bort ditt Nej-svar från summeringen. Till exempel om du får en visningsinbjudan utan bilder, trots att det stod i annonsen att hyresvärden skulle arbeta på att ta fram bilder.

    Klicka här för att maila kundtjänst eller ring 031 -100 250.
    Elin, Boplats Göteborg