Vad innebär villkoret om maxgräns för hyra?

Det händer med jämna mellanrum att jag inte uppfyller ett visst hyresrelaterat krav. För en viss lägenhet står det just nu: X Absolut maxgräns för hyra är minst 5000. Vad betyder det?!

1. Hur kan en maxgräns vara "minst"? Måste hyran vara exakt 5000 kr? Vilken hyra?
2. Om det gäller min nuvarande hyra, hur vet Boplats vad den ligger på? Jag verkar inte ha angett det någonstans i mina uppgifter.

För en annan lägenhet står det såhär:
X Absolut maxgräns för hyra är minst 7000
X Absolut maxgräns för hyra är högst 10000

Min nuvarande hyra är runt 6150 kr och den annonserade lägenheten ligger på 7992 kr.

Om min nuvarande hyra används för detta krav, då borde jag ha uppfyllt det för första lägenheten, eller..?
Gabriel

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    För att avgöra om du uppfyller villkoren för en lägenhet jämför systemet informationen du har skrivit i din profil mot villkoren i annonsen.

    Längst ner på "Min profil" på Mina Sidor finns en rubrik "Önskemål". Klicka på "Ändra" vid den så kan du ange din maxgräns för hyra, alltså hur mycket du som max kan tänka dig att betala i månadshyra för en lägenhet.
    Elin, Boplats Väst