Vilka status använder ni i kön?

Jag har anmällt intresse till en lägenhet Skolgatan 38B (Göteborg) 5263 kr/mån, 59.2 m², 2 rum Status: Kontrakt tilldelat.
1. Vilka status har ett objekt till dess ett kontrakt är slrivit
2.Innebär "Kontrakt tilldelat", att jag kommer att få ett kontraktsförslag på mitt sökta objekt

Kommentarer

  • Hej Gunnar, tack för din fråga!

    När du har fått ett kontrakt, står det "Du har fått kontraktet" istället för "Status: Kontrakt tilldelat".

    "Status: Kontrakt tilldelat" betyder att den sökande som har svarat Ja på "Mina Sidor", uppfyller villkoren och har längst kötid har skickats till hyresvärden för kontraktstilldelning. Hyresvärden har nu möjlighet att göra avslutande kontroller av den sökandes uppgifter och kontrollera referenser. Kontraktet är alltså inte påskrivet ännu, och uthyrningen är inte klar.

    När uthyrningen är klar, kommer status ändras till "Status: Uthyrd". Då har hyresvärden skrivit kontrakt med en sökande för den aktuella lägenheten, och alla andra som vart erbjudna visning på lägenheten får ett meddelande om att kontraktet gått till en annan sökande.

    Här kan du läsa mer om vad olika status betyder och hur uthyrningsprocessen går till.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Tack,
    Är kötiden för den som fick kontraktet publikt eller hemligt p,ga GDPR. Finns det något sätt för mig att få reda på detta?
    MVH
    /GA
  • Hej Gunnar!

    Det är inte hemligt hur många ködagar den hade som fick kontraktet.

    Om du har sökt en lägenhet men inte fick kontraktet, kan du själv logga in på Mina Sidor / Sökta bostäder och se hur många ködagar hen som fick kontraktet hade.

    Logga in på Mina Sidor / Sökta bostäder och klicka på Historik för att se uthyrda lägenheter som du har sökt. När uthyrningen är klar, står det hur många ködagar hen som fick kontraktet hade.

    Det kan till exempel se ut såhär:

    Elin, Boplats Göteborg