Hur bestäms det vem som får kontraktet?

Hej!

Jag sökte en lägenhet som jag ville ha och fick första plats. Nu så har en annan lagt sig före mig så jag undrar hur hyresvärden gör för att bestämma vem som får den. Vad jag förstod så blev top 3 kallade till visning och kan hyresvärden välja vem som hem tycker passar bäst eller faller kontraktet till den med flest dagar och de andra är backup?

Kommentarer

  • Hej Ellen, tack för din fråga!

    Hyresvärden kan inte välja vem de tycker passar bäst, utan det är kötiden som avgör vem som får kontraktet.

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller villkoren erbjuds kontraktet. I varje lägenhetsannons kan du se vilka villkor som gäller för just den lägenheten, och du kan se hur många som är före dig.

    De som är före dig har längre kötid än vad du har. Antalet före dig kan ändras fram tills att ansökningstiden går ut, eftersom det kan tillkomma fler sökande som har längre kötid än du.

    När ansökningstiden har gått ut, kallas de sökande som har längst kötid till visning/digital visning. Det är lite olika hur många som blir kallade, men ofta är det ungefär 10 personer.

    Här kan du läsa mer om uthyrningsprocessen!
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag har sökt en lägenhet och de är 5 före mig, måste de andra 4 personer tack nej innan jag har chans att få lägenheten?
  • Hej Hamida, tack för din fråga!

    Ja, det stämmer. Om det är fem personer före dig på en lägenhet, så måste de fem antingen tacka Nej eller bli underkända (t.ex. inte godkänd kreditupplysning) för att du ska kunna få ett kontraktserbjudande på lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg