Vad betyder "ej lämpligt för senior"?

Hej letar efter en etta men dom flesta har som krav ”ej lämpligt för senior”.
Vad betyder det?Ålder? Hälsotillstånd?
Om man är pensionär, dvs äldre än 67?
Betyder det att man inte FÅR söka eller bara info om att lght finns på typ 5 trappor utan hiss?
Är det ens lagligt?
Med vänlig hälsning, förvärvsarbetande 59-åring.

Kommentarer

  • Hej Katarina, tack för din fråga!

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid - den sökande med flest ködagar och som uppfyller villkoren, erbjuds kontraktet. Du kan alltid se villkoren för respektive lägenhet i annonsen.

    Hyresvärdens villkor ska följa diskrimineringslagen. Det innebär att personer inte ska behandlas olika på grund av kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, politisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ålderskrav får bara användas i kategoriboende, som seniorbostäder. Du kan läsa mer i Boplats förmedlingsregler.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Men va bra, som jag anade. Tack!
  • Så jag som fyller 65 år i år. Och vill ha en lägenhet en 2:a. Kan inte söka lägenhet när det står ej lämpligt för seniorer. Mvh Carola
  • Hej Carola, tack för din fråga!

    De allra flesta lägenheterna på boplats.se är öppna för alla som vill att söka, oavsett ålder. Men det finns även vissa lägenheter som riktar sig till en specifik målgrupp.

    På boplats.se hittar du flera boendekategorier som bara är öppna för seniorer att söka.
    Läs mer på boplats.se/senior

    Det finns även andra kategoriboenden, t.ex. ungdomslägenheter och studentlägenheter.
    Elin, Boplats Göteborg