När gäller uppsägningstiden ifrån?

Om vi skriver kontrakt på en lägenhet i juni som har inflytt i september och av någon anledning inte flyttar in i lägenheten, när gäller uppsägningstiden då ifrån? Vi tar som exempel att vi meddelar i juli att vi inte kommer att flytta in för att vi t.ex. köpt en bostad. Jag vet att dagarna på boplats försvinner när vi väl skrivit kontrakt men jag vill som sagt veta om det går att häva kontraktet då och inte tvingas betala?

Kommentarer

  • Hej Isa, tack för din fråga!

    Uppsägningstiden gäller från uppsägningsmånaden. Man räknar uppsägningstiden från sista dagen i månaden. Om ni säger upp kontraktet i juli, så räknas uppsägningstiden tre månader från sista juli. Uppsägningstiden blir då augusti, september och oktober.

    Ni betalar bara hyra efter tillträdesdatum. I ditt exempel var ju tillträde 1 september, så då skulle ni betala två hyror (september och oktober) under uppsägningstiden.

    Om ni hade sagt upp kontraktet redan i juni, skulle uppsägningstiden räknas tre månader från sista juni och bli juli, augusti och september. Då skulle ni bara betala en månadshyra (september) under uppsägningstiden.

    I ditt exempel går det alltså inte att häva kontraktet utan att betala.
    Elin, Boplats Göteborg