Tittar hyresvärden på bådas profiler ifall vi söker lägenhet tillsammans?

Hej! Jag och min fästman söker lägehet tillsammans via boplats.se genom hans konto, då han har fler ködagar. Han är arbettsökande just nu och är orolig att det kommer se ut som att vi inte uppfyller kraven, trotts att vi har gemensam sökkonto och att jag är stabil stadsanställd med bra lön sen 7 år tillbaka. Kommer hyresvärden att kolla på båda våra profiler och inte bara dömma oss efter min partners' situation? Kan kontraktet skrivas på mitt namn istället, trotts att vi söker genom hans konto?
Tack i förhand!
/Eva

Kommentarer

  • Hej Eva, tack för din fråga!

    När du och din fästman söker lägenhet tillsammans genom hans boplats-konto är det han som är huvudsökande.

    Huvudsökande måste uppfylla hyresvärdens villkor för att kunna ansöka på en lägenhet. Om ni har lagt till varandra som medsökande räknas era inkomster ihop i systemet så att ni tillsammans kan uppfylla ett inkomstkrav, men bortsett från inkomstkrav måste den huvudsökande själv uppfylla hyresvärdens krav. Ifall ett av kraven på en lägenhet är att man ska ha en fast anställning, så måste han ha en anställning för att kunna söka just den lägenheten.

    Ni kan stå gemensamt på kontraktet när ni får en lägenhet, men du kan inte stå ensam på kontraktet ifall ni sökt från hans konto.

    Många av lägenheterna på Boplats annonseras av de kommunala hyresvärdarna Familjebostäder, Bostadsbolaget, Gårdstensbostäder & Poseidon. De kommunala hyresvärdarna har på de flesta av sina lägenheter inga inkomstkrav och inga krav på anställning. Du kan alltså få en lägenhet hos en kommunal hyresvärd även om du inte har en anställning.

    Privata hyresvärdar på Boplats har egna uthyrningspolicys. De brukar ha som krav att sökande ska ha en tillsvidareanställning eller provanställning. De har också ofta som krav att du måste en årsinkomst motsvarande tre gånger årshyran för den sökta lägenheten.

    Ni kan alltid se i annonsen vilka villkor som gäller för varje lägenhet.
    Elin, Boplats Göteborg