Tacka nej till erbjudet kontrakt - räknas som nej-svar?

Hej, här kommer en hög frågor:

Om jag tackar ja till en lägenhet efter visning, svarstiden utgår och jag sedan ångrar mig, kan jag tacka nej om jag sedan blir erbjuden kontrakt? Räknas det som ett nej-svar? Är jag bunden att skriva kontrakt om jag blir erbjuden och svarat ja efter att svarstiden utgått? Om jag tackar nej till erbjudet kontrakt, raderas mina ködagar då?

Allt gott

Kommentarer

  • Hej Ylva, tack för din fråga!

    Att tacka Ja efter visning i första steget (alltså klicka på Ja-knappen på boplats.se) är inte bindande, eftersom erbjudandet riktas till flera personer.

    Om du är först i kön av de som klickat på Ja-knappen och du ska erbjudas kontraktet, kommer Boplats att ringa upp dig innan vi skickar dina uppgifter till hyresvärden. När vi ringer upp dig kan du bekräfta ditt Ja-svar ifall du vill skriva kontrakt. Du kan också ångra dig och tacka Nej till att skriva kontrakt. I så fall räkans det som ett Nej-svar i din profil.

    Om du i telefon har sagt Ja till att skriva på kontraktet och vi skickat dina uppgifter till hyresvärden räknar vi med att du ska skriva kontrakt. Ifall du i det skedet skulle ångra dig och inte skriver kontrakt, kan du bli spärrad från att söka lägenheter i 3 månader.

    Elin, Boplats Göteborg