Vad händer om både jag och min medsökande har sökt och tackat ja till lägenheter?

Hej! Jag och min pojkvän har båda fått visning på lägenheter och vi är samsökande och kopplat ihop våra sidor. Vi har nu tackat ja till lägenheterna men kom på att vi kanske blir bindande till båda två om vi får dem?

Kommentarer

  • Hej Nathalie, tack för din fråga!

    Det är bara om du erbjuds att skriva kontrakt som ditt Ja-svar blir bindande. Innan vi skickar dig som kontraktsförslag på en lägenhet, ringer vi upp dig och stämmer av så att du fortfarande är intresserad av att skriva kontrakt på just den lägenheten.

    Om din medsökande då redan har tackat Ja till ett kontraktserbjudande på en lägenhet som ni sökt från hans konto, tackar du helt enkelt Nej om vi ringer upp dig med ett kontraktserbjudande.

    Eftersom ni söker lägenhet tillsammans och ska bo ihop, rekommenderar jag att ni bestämmer att en av er som ska logga in och ansöka, istället för att göra det båda två.

    I Boplats förmedlingsregler finns ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att
    för att få en lägenhet genom Boplats ska du och din medsökande folkbokföra er och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Ni får inte ha flera bostäder. I samband med att ni tecknar kontrakt får ni skriva på ett intyg där ni förbinder er till att följa de här reglerna.
    Elin, Boplats Göteborg