Studentbostad vid Boplats

Jag läste om att man kan söka studentbostäder via boplats där ködagarna inte försvinner när man får en studentlägenhet. Hur vet jag om den studentbostad jag blivit erbjuden visning omfattas av detta?
Ska det i sådana fall tydligt framgå i ansökan eller gäller det alla studentlägenheter?

Med vänliga hälsningar
Joel S

Kommentarer

  • Hej Joel, tack för din fråga!

    Det stämmer - många studentlägenheter på boplats.se hyrs ut som korttidskontrakt utan besittningsrätt. Det betyder att du måste flytta från lägenheten när du har studerat färdigt.

    Om du får en studentlägenhet som hyrs ut med korttidskontrakt utan besittningsrätt får du behålla dina ködagar hos Boplats, som du kan använda för att söka andra lägenheter i framtiden.

    Det finns också studentlägenheter där det är ett krav att du är student när du söker lägenheten, men du får bo kvar även efter studiernas slut. Om du får en sådan studentlägenhet, nollställs dina ködagar hos Boplats.

    Det ska alltid framgå tydligt i annonsen ifall lägenheten hyrs ut som korttidskontrakt utan besittningsrätt. Läs varje annons noga för att se vad som gäller.

    Såhär brukar det markeras i annonsen, om det är ett korttidskontrakt:

    Elin, Boplats Göteborg