Vad är solvenskontroll?

Vad innebär att ni gör en solvenskontroll vid sökandet av lägenhet? Vad krävs för att den ska bli godkänd?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    När du är ska erbjudas ett kontrakt kommer vi att kontrollera dina uppgifter. Genom att kontakta folkbokföringsregistret, kronofogden och kreditinstitut kommer vi att kontrollera att dina registrerade uppgifter stämmer.

    En solvenskontroll är en kontroll av din betalningsförmåga och ekonomiska ställning.

    Vi kontrollerar då om du:
    • Klarar hyresvärdens krav
    • Har betalningsanmärkningar
    • Har skulder hos Kronofogdemyndigheten
    Det är lite olika vilka krav hyresvärden ställer. De flesta lägenheterna på boplats.se hyrs ut av de kommunala hyresvärdarna Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon.

    De kommunala hyresvärdarna har som krav att vid kreditkontroll får sökanden inte ha betalningsanmärkning som är relaterad till boende uppkommen de senaste 24 månaderna.

    Privata hyresvärdar har lite strängare krav - de brukar inte godkänna några betalningsanmärkningar. Ofta har de även krav på att du som söker ska ha en årsinkomst som motsvarar tre gånger årshyran för lägenheten du har sökt.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Om man har ”medium” i kreditkollen klarar man sig då att öht att få en lägenhet?.. Säg nu att man ligger på plats ett, kan ett medel vara negativt för att få en lgh. Hyran ligger då på drygt 5000kr på sökt lgh.
  • Hej Anna, tack för din fråga!

    Det beror på hos vilken hyresvärd du har sökt lägenhet och varifrån dina betalningsanmärkningar kommer. Det är ett 30-tal olika hyresvärdar som annonserar på Boplats, och de använder olika mallar för vad de klassar som en godkänd solvens och kreditupplysning.

    De kommunala hyresvärdarna (Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon) har som krav att vid kreditkontroll får sökanden inte ha betalningsanmärkning som är relaterad till boende uppkommen de senaste 24 månaderna.

    Om du har andra betalningsanmärkningar, som inte är relaterade till boende, går det att få en lägenhet hos dessa hyresvärdar.

    Privata hyresvärdar brukar inte godkänna att sökande har några betalningsanmärkningar
    Elin, Boplats Göteborg
  • Sa inget om att jag hade betalningsanmärkning (0)
  • Hej Anna!

    Det vi tittar på i kreditupplysningen är framför allt om det finns betalningsanmärkningar eller skulder, fastighetsinnehav och tidigare adress/-er.
    Elin, Boplats Göteborg