Hur fungerar det att söka bostad när man går i pension?

Hej!

Det står på många annonser att hyresvärden kräver fast anställning.
Hur förhåller de sig till pension? Anses det också vara en "fast anställning"?

Hur fungerar det att söka bostad när man är i fasen att gå i pension.
Eller redan är där.

Kommentarer

  • Hej Cecilia, tack för din fråga!

    Det är hyresvärdarna som bestämmer vilka villkor som sökande ska uppfylla för att få söka deras lägenheter. I de fall ett av villkoren för sökande är att "Huvudsaklig sysselsättning är Arbete” och/eller att "Huvudsaklig inkomst är Tjänst (lön)" så kan du inte söka just den lägenheten om din sysselsättning är pension.

    Hyresvärdens krav ska följa diskrimineringslagen. Det innebär att personer inte ska behandlas olika på grund av kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, politisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ålderskrav får endast förekomma i kategoriboende som ungdoms- eller trygghetsboende/ seniorbostäder.

    Senior- och trygghetsboende är kategoriboende som bara kan sökas av personer som är över 55, 65 eller 70 år. På de lägenheterna brukar det istället vara ett krav att sysselsättning och inkomstkälla är pension. Läs mer på boplats.se/senior

    De flesta lägenheterna på boplats.se annonseras av allmännyttan och har inte krav på en viss sysselsättning eller inkomst.
    Inom allmännyttan (alltså de lägenheter som hyrs ut av Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder eller Poseidon) får man bara
    prioritera förvärvsinkomsttagare i utvecklingsområden med särskild uthyrningsregel.
    Läs mer i deras uthyrningspolicy.

    Privata hyresvärdar är friare att välja själva vilka villkor som ska gälla för sökande. De behöver inte följa allmännyttans regler. Privata hyresvärdar kan välja att prioritera förvärvsinkomsttagare på alla sina lägenheter.
    Elin, Boplats Göteborg