Vad skillnaden är om bara huvudsökande står på kontraktet eller om båda står på kontraktet?

har en fundering på vad skillnaden är om huvudsökande bara står på kontraktet eller om både huvudsökande och medsökande står på kontrakt

Just nu har huvudsökande alla ködagar och medsökande

När huvudsökande ansökte om lägenheten så var inte ännu medsökande registrerad på boplats.

Kommentarer

  • Hej Martin, tack för din fråga!

    Om båda står på kontraktet har ni ett gemensamt ansvar för att betala hyran för lägenheten. Därför vill många hyresvärdar att par som är gifta eller sambo ska stå gemensamt på kontraktet, även om ni inte är medsökande på Boplats.

    Båda kan ha besittningsrätt till lägenheten även om inte båda står på kontraktet. När ett par har skaffat en lägenhet för att använda som gemensam bostad har båda lika rätt till den, även om bara den ena står på kontraktet.

    Om ni är medsökande på Boplats och får en lägenhet, nollställs den huvudsökandes ködagar. Medsökande behåller sina ködagar, även om båda skriver på kontraktet. Den av er som loggar in och ansöker om lägenheten från sitt Boplats-konto blir huvudsökande. Ni väljer själv vem av er som ska vara huvudsökande, men för att öka era chanser att få en lägenhet är det bäst om den med flest ködagar loggar in och söker.
    Elin, Boplats Göteborg