Kan jag se väderstreck på planskissen?

Hej, jag undrar om planskisserna ni lägger upp tillsammans med lghn beskrivning, alltid har Norr uppåt?
Jag kan inte se att det står en pil för norr när jag tittar på dem, men för mig är det viktigt att veta åt vilket håll man har utsikt, vilken riktning är balkongen åt osv?

Vänliga hälsningar,
Sara

Kommentarer

  • Hej Sara, tack för din fråga!

    Nej, planskisserna har inte alltid norr uppåt. Det kan finnas angivet på planskissen i vilket väderstreck lägenheten är placerad, men det måste inte göra det.

    Hyresvärdarna skapar själva sina annonser på boplats.se, och tillhandahåller ev. bilder och planskiss som de vill ska visas i annonsen. Boplats har oftast inte någon mer information om lägenheten än den som finns i annonsen.

    Tips!
    Besök området och kika på huset från utsidan innan du bestämmer dig - då kan du se lite åt vilket håll fönster och balkonger vetter.

    Vad är en planskiss?
    En planskiss är en skalenlig illustration som visar lägenheten från ovan och hur den är indelad i olika rum och utrymmen. I planskissen brukar anges rummens funktion, var dörrar och fönster är placerade, var det finns förvaringsutrymmen och placeringen för fysisk inredning i kök (t.ex. spis och kyl/frys) och badrum (t.ex. handfat och toalettstol).

    Ibland finns det även skisser av fasaden, lägenhetens läge i fastigheten och en situationsplan. Det kan finnas angivet på planskissen i vilket väderstreck lägenheten är placerad, men det måste inte göra det.
    Elin, Boplats Göteborg