Får de som bor i Göteborg företräde framför de som bor utanför Göteborg?

De bor i kommun Göteborg har övertag får lägenheter eller hur ? Det finns många personer är medlemer hos er och  bor utanför Göteborg .

Kommentarer

  • Hej Rami, tack för din fråga!

    Nej, de som bor i Göteborgs kommun har inte något företräde för att få lägenhet genom Boplats. Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande med flest ködagar och som uppfyller hyresvärden villkor, erbjuds kontraktet.

    Hyresvärdens villkor ska följa diskrimineringslagen. Det innebär att personer inte ska behandlas olika på grund av kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, politisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ålderskrav får bara användas i kategoriboende, som seniorbostäder. Du kan läsa mer i Boplats förmedlingsregler.

    Boplats Göteborg AB är en kommunal bostadsförmedling. Vi är Göteborgs Stads verktyg för att säkerställa en effektiv och jämställd/jämlik hyresmarknad, främja bostadsförsörjning samt verka för att underlätta inträde och rörlighet på bostadsmarknaden i Göteborg med omnejd.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Tack då mycket . Nu hoppas jag att jag får en sådan lägenhet om ngra år
    Mvh
    Nelly