Finns det någon möjlighet att hyra en övernattningslägenhet?

Hej, jag har fått ett jobb i Göteborg men då jag har familj kvar på annan ort kommer jag att pendla och förmodligen vara folkbokförd på den ort där min familj finns eftersom jag troligtvis kommer att bo där fler dygn och Skatteverket vill att man är folkbokförd där man bor mest. Kommer det att bli problem om jag får en lägenhet via er men inte folkbokför mig där?
Sebastian

Kommentarer

  • Hej Sebastian, tack för din fråga!

    Det finns ett generellt krav på att bo stadigvarande - när du får en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig på den sökta lägenheten och nyttja den som din permanentbostad. Du kan alltså inte få en lägenhet för att använda som komplementbostad eller övernattningslägenhet.

    Undantaget är korttidskontrakt utan besittningsrätt. Dessa typer av lägenheter går ofta bra att få hyra som övernattningslägenhet eller komplementbostad. Allmännyttan i Göteborg (Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder) har som regel att du får hyra ett korttidskontrakt som komplementbostad om din permanentbostad ligger utanför pendlingsavstånd. De definierar pendlingsavstånd som restid ca 3h/dag eller avstånd ca 20 mil/dag.

    Det finns även privata hyresvärdar, t.ex. Waterfront cabins, som godkänner att du hyr korttidskontrakt som komplementboende.
    Elin, Boplats Göteborg