Kan jag överlåta hyreskontraktet till mitt vuxna barn?

Om jag fått en lgh via boplats kan jag då överlåta kontraktet till mitt vuxna barn om jag flyttar?

Kommentarer

  • Hej Stephan, tack för din fråga!

    Nej, du kan generellt sätt inte överlåta ett hyreskontrakt till någon annan. Ditt hyreskontrakt är personligt och du som skriver på kontraktet ska folkbokföra dig och bo stadigvarande i hyreslägenheten.

    Om ditt vuxna barn ska bo i lägenheten istället för dig, är det fråga om en andrahandsuthyrning. För att hyra ut en lägenhet i andra hand måste du ha hyresvärdens godkännande.
    Elin, Boplats Göteborg