Varför är det så lite information i annonserna?

Hej! Jag har precis börjat söka lite lägenheter efter cirka 4 år i kön, jag undrar varför all *väsentlig* information inte alltid skrivs ut i annonsen? Som om det finns eget toalett, köksfläkt, ugn eller kyl/frys i lägenheten. Är det bara att anta att det inte finns om det inte står med då? Ibland står det tex ”dusch i korridor” eller trinettplatta vilket är jättebra att veta. De sakerna samt ytan på allrummet är väl inte för mycket begärt att få veta? Förstår om hyresvärderna (av någon anledning) inte skriver ut allt i sin annons, men för mig blir det väldigt frustrerande att inte veta vad som ”ingår” i lägenheten om man aldrig heller får se bilder i lägenheten (utsidan är mindre viktig om jag får bestämma) det vill säga det är svårt att fatta tycke om något man inte ens får se ordentligt…..

Kommentarer

  • Hej Josefin, tack för din fråga!

    Jag förstår att det är frustrerande och svårt att fatta beslut om det inte finns så mycket information om lägenheten i annonsen.

    Hyresvärdarna skapar själva sina annonser på boplats.se, och tillhandahåller bilder och planritning som de vill ska visas i annonsen och/eller i en digital visning. Boplats har oftast inte någon mer information om lägenheten än den som finns i annonsen. Boplats kan inte styra vad som ska stå i annonserna, men vi har en dialog med hyresvärdarna och framför regelbundet de synpunkter som vi får in från bostadssökande.

    Vi håller med om att informativa annonser är bra för både bostadssökande och hyresvärdar, eftersom det ökar chansen till seriösa ansökningar och ger bra beslutsunderlag för sökande.
    Elin, Boplats Göteborg