Vad betyder det att det är 0 sökande före mig? Är det bara jag som har ansökt?

På annonsen stod det 0 sökande före mig i kön. Så som jag uppfattade det så är det bara jag som har visat intresse för lägenheten. Men på lägenhetsvisningen så var det flera som kom och titta på lägenheten. Hur kan det vara så?

Kommentarer

  • Hej Linda, tack för din fråga!

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande som har flest ködagar och som uppfyller hyresvärdens villkor kommer att erbjudas kontraktet.

    I annonsen kan du se antal före dig - alltså hur många av de som har ansökt som har fler ködagar än vad du har. Om det står "0 före dig" så betyder det att du har längst kötid av alla som har sökt. Det kan däremot finnas många sökande som har kortare kötid än du och som därför är efter dig i rangordningen.

    Antalet före dig kan ändras fram till sista ansökningsdagen, eftersom det kan tillkomma fler sökande som har längre kötid än du.
    Elin, Boplats Göteborg