Varför en begränsning på antal Nej/Uteblivna svar?

Hejsan!
Jag är uppe i 5 nej-svar nu och därför är det en stor risk för mig att söka lägenheter nu ifall jag inte gillar det jag får se.

Vad är egentligen anledningen till detta system? Med tanke på den usla kvalitén på lägenhetsannonser som hyresvärdarna lägger upp så är det omöjligt att veta om det är värt att söka lägenheten eller inte. På sin höjd kan man utgå från en suddig planlösning och en bild på själva byggnaden.
Kan inte Boplats ställa högre krav på hyresvärdarna och kvalitén på deras annonser? Med ordentliga bilder inifrån lägenheten, eller fundera ut ett annat system. I nuläget är det mer mindre en chansning och har man köat i många år för en lägenhet så känns det inte speciellt kul att riskera förlora dom eller inte kunna söka igen på 6 månader.

Finns det i nuläget några tankar på att ändra detta system?

MVH Jakob

Kommentarer

  • Hej Jakob, tack för din fråga!

    Nej-svar
    Många som blir erbjudna visning tackar Nej, för att de har sökt en lägenhet med en annan hyresnivå, storlek eller i annat område än de egentligen är intresserade av.
    Detta gör att det tar längre tid att få varje lägenhet uthyrd. Det blir de bostadssökande som får betala för det, både genom att det tar längre tid och att boplats verksamhet blir mer kostsam.

    Syftet med att begränsa antalet Nej-svar, är att bostadssökande ska tänka till lite extra innan de ansöker, och bara skicka ansökan på de lägenheter de faktiskt är intresserade av. Med färre och mer genomtänkta ansökningar på varje lägenhet, kan vi få en mer effektiv uthyrningsprocess.

    Här kan du läsa mer om Nej-svar.​​​

    Annonser
    Hyresvärdarna annonserar själva ut sina lägenheter på boplats.se. Boplats kan inte styra vad som ska stå i annonserna, men vi har en dialog med hyresvärdarna och framför regelbundet de synpunkter som vi får in från bostadssökande.

    Vi håller med om att informativa annonser är bra för både bostadssökande och hyresvärdar, eftersom det ökar chansen till seriösa ansökningar och ger bra beslutsunderlag för sökande.

    Digitala visningar
    Det är hyresvärden som bestämmer hur den digitala visningen sker. I vissa fall erbjuder de inga bilder alls, utan enbart planskiss, eftersom de bara kan ta bilder om den förra hyresgästen ger sitt samtycke till fotografering. Det brukar stå i annonsen hur visning sker och vilka bilder som finns på varje lägenhet. Därför är det viktigt att läsa annonsen noga, innan du ansöker.

    Om bilderna du har fått är så dåliga att du inte kan fatta ett beslut, eller om det stod i annonsen att det skulle finnas bilder men du sedan inte fick några, kan vi hjälpa dig att bort ett Nej-svar från summeringen. För att ta bort ett nej-svar ska du kontakta vår kundtjänst.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Jag förstår er synpunkt. Jag har efter några nej-svar nu insett att jag faktiskt inte vill bo i de områdena som jag har tackat nej till. Men samtidigt... det är så dålig information man får från annonserna att det faktiskt inte alltid går att tänka igenom ordentligt. Det kanske är ett område man verkligen vill bo i, men sen när man får se bilder så inser man "jaha, här fanns det ingen spisfläkt... det här var väldigt slitet... det här badkaret är inte bytt sedan 1952...". Och ibland att inte ens kunna få ta del av bilder? Jag förstår att man inte kan få besöka lägenheterna nu, men då är väl bilder ett väldigt litet krav att be om?

    Jag tycker helt enkelt att ni behöver ställa krav på vad man får ta del av. Kanske särskilt innan visning. Det borde stå när köket rustades upp senast, det borde stå om badrummet är helkaklat eller inte, osv osv.
  • Hej Tobias, tack för dina synpunkter!

    Jag förstår att det kan vara svårt att fatta ett beslut med så lite information om lägenheten. Vi kommer framföra dina synpunkter till de hyresvärdar vi arbetar med. Dock är det svårt att ställa krav just på bilder, eftersom hyresvärden bara kan ta bilder i lägenheten om den förra hyresgästen ger sitt samtycke till fotografering.

    Ofta finns det kontaktuppgifter till hyresvärden i annonsen. Om du har frågor om lägenheten efter att du blivit inbjuden till visning, kan du kontakta aktuell hyresvärd och ställa dina frågor om t.ex. vilka ytskikt och vilken utrustning som finns i lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg