När ska jag betala?

Skall man inte få en betalning varje år men ännu inte fått denna

Kommentarer

  • Hej Eje!

    Ja, avgiften till Boplats ska du betala en gång per år.

    Gör såhär för att betala:
    1. Logga in på boplats.se och gå till Mina Sidor / Betalning.  Om du har en obetald avi kan du betala avgiften. Du kan betala en månad innan din årsavgift går ut.
    2. Obetalda avier har två val: Visa avi och Betala direkt.
    • Betala med kort / Du kan betala med kort genom att klicka på Betala direkt. Ett nytt fönster öppnas där du kan fylla i uppgifterna för ditt betalkort och betala direkt.
    • Betala med Swish / Du kan betala med swish genom att klicka på Betala direkt. Ett nytt fönster öppnas där du kan fylla i ditt mobilnummer, och sedan öppna din swish-app och godkänna betalningen.
    • Betala med bankgiro / Klicka på Visa avi för att hitta summa, bankgironummer och OCR-nummer. Tänk på att det kan ta upp till fem dagar innan din bankgirobetalning registrerats hos oss, så var ute i god tid.
    Finns det inte någon avi med knappen "Visa avi" och "Betala direkt"?
    Då är det antagligen för tidigt för dig att betala. Längst upp på Mina Sidor  kan du se "Betalt medlemskap till" och det datum som ditt medlemskap ska förnyas. Du kan betala ungefär 30 dagar innan medlemskapsperioden tar slut.

    Om du är osäker på när du ska betala, kan du alltid ringa vår kundtjänst på 031-100 250, eller maila vår kundtjänst,  så kan vi hjälpa dig att kolla upp när du ska betala.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Måste man betala när man skall registrera sig
  • Hej Maria, tack för din fråga!

    Ja, om du vill stå i bostadskö, samla ködagar hos Boplats och kunna söka lägenheter på boplats.se så måste du betala avgiften när du registrerar dig.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag missade min sista beatlningsdag, blir jag då av med mina ködagar ? / Calle
  • Hej Calle, tack för din fråga!

    Det beror på när du hade sista betaldatum. Efter sista betaldatum blir ditt medlemskap vilande, och du har ytterligare 90 dagar på dig att betala innan dina ködagar raderas.

    Om det går mer än 90 dagar, raderas din kötid. Om din kötid har raderats på grund av att du betalade mer än 90 dagar för sent, kan du tyvärr inte få tillbaka ködagarna.

    Om du loggar in på Mina Sidor kan du se längst upp på sidan ifall dina ködagar finns kvar eller om de har raderats.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Varför kan man inte längre betala in avgiften 2 månader innan slutdatum som man kunde förr? Nu är det 30 dagar.

    Många äldre låter andra betala in denna avgift. Och iom att man gör det endast 1 gång per år så blir det lätt att man glömmer av det. Då hade det varit väldigt logiskt och gynnsamt att kunna ha god marginal både när man kan betala i förskott istället för 30 dagar, varför inte 6 månader innan för den som vill? Eller betala 1000kr på en gång så man slipper tänka på detta 5 år fram? Samma om man glömt betala, varför raderas dagarna efter 90 dagar? Det är ju enkelt att se om nån betalat i tid i 5 år och sen det 6e året glömmer pga olika livssituationer att den personen antagligen vill fortsätta samla ködagar istället för att få de raderade. Min far fick 3-4 års kötid raderat pga jag var 2 månader sen en gång med betalningen pga byte av jobb och flytt och annat som man var tvungen att fokusera på just då.

    - Ge mer marginal att betala i förtid.
    - Flera sätt att få påminnelser om betalning till olika mail och mobilnummer än den som kontot står under.
    - Möjlighet att få påminnelse via vanlig post för den som vill för extra kostnad. Unga och många äldre använder inte email.
    - Varför inte kunna betala 10års kötid på en gång? Ni behåller pengarna om kunden inte behöver tjänsten längre.
    - Straffavgift istället för raderade ködagar vid utebliven betalning efter 90 dagar. Ingen vill ha sina ködagar raderade. De flesta skulle betala en stor summa för att på flera årskötid tillbaka.
    - Kunna hantera flera personers kötid/konto under sitt eget. Exempelvis ens föräldrar eller barn.

    Finns många sätt att förbättra er tjänst.
  • Hej Peter, tack för ditt meddelande!

    Det har alltid varit så att den nya avin skapas ca 30 dagar innan sista betaldatum. Efter sista betaldatum har man ytterligare 90 dagar på sig att betala innan kötiden nollställs, så totalt har våra medlemmar 120 dagar på sig att betala sin avgift.

    Jag förstår att det kan kännas hårt att de insamlade ködagarna raderas vid försenad eller utebliven betalning, men det är samma regler som gäller för alla. De flesta bostadsförmedlingar har den typen av regelverk, där försenad eller utebliven betalning och/eller uppdatering medför att kötiden nollställs. Dessa villkor har alla medlemmar godkänt när de registrerat sig på boplats.se.

    Jag kommer att framföra dina synpunkter och förslag till de som jobbar med de här frågorna.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag har betalt för sent men inom  de 90 dagarna som kontot är vilande. Tar ni ändå bort mina tidigare år?
    RMJ
  • Hej, tack för din fråga!

    Om din betalning inkommer inom 90 dagar från att ditt medlemskap gick ut behåller du dina ködagar.
    Elin, Boplats Göteborg