Börjar snart på nytt jobb, vad ska jag skriva i min profil?

Jag jobbar inte i Göteborgs kommun idag, men kommer göra det om en månad. Vad fyller jag i vilken kommun jag arbetar i? Nuvarande kommun eller Göteborg?

Kommentarer

  • Hej Hanna,

    Tack för din fråga!

    I "Min profil" fyller du i beräknad sammanlagd årsinkomst före skatt. Du utgår ifrån den inkomst du har just nu och räknar om den till en motsvarande årsinkomst.

    Du kan redan nu uppge kommun, inkomst och arbetsgivare (inkl. arbetsgivares telefonnummer) för den tjänst som du kommer att påbörja om en månad.

    När du blir aktuell för en lägenhet brukar hyresvärden göra en kreditupplysning och begära in intyg som styrker dina uppgifter. Vanligt är att de vill se ett arbetsgivarintyg/anställningsavtal och tre senaste lönespecifikationerna.

    Om du ska börja (eller nyligen har börjat) en prov- eller tillsvidareanställning med fast månadslön, brukar det gå bra att bara lämna in ett undertecknat anställningsavtal (där månadslön framgår) och kontaktuppgifter till din blivande arbetsgivare för att styrka att du har uppgett riktiga uppgifter om din årsinkomst.
    Elin, Boplats Göteborg