Får jag bo kvar i lägenheten om min sambo flyttar ut?

Om en person får en lägenhet som huvudsökande och har två till medsökande som ska skriva också på kontrakt och bo med, och efter några månader eller ett år vill huvudsökande att flytta ut från lägenheten till annan ort eller till en bostadsrätt, för medsökande bo kvar i lägenheten eller ska de flyttar ut också med huvudsökande??

Kommentarer

  • Hej Khadija, tack för din fråga!

    Du kan bara ha en medsökande på boplats.se, och ni kan i regel inte stå mer än två personer på ett hyreskontrakt.

    De flesta av hyresvärdarna som annonserar på boplats.se har som krav att sökande och medsökande vara gifta eller sambor med äktenskapsliknande samlevnad där syftet är att båda ska bo långsiktigt i lägenheten.

    Om du har en medsökande godkänner hyresvärdarna alltså bara att din medsökande är din partner. De godkänner inte att du är medsökande med någon annan än din partner - t.ex. en kompis eller en släkting är inte godkänt.

    Huvudregeln är egentligen att ingen får ta över en hyreslägenhet utan hyresvärdens samtycke, men det kan finnas undantag. Om ni är två som båda står på kontraktet och den ena vill flytta ut, brukar det gå bra att den andra kontraktsinnehavaren bor kvar. Om det finns inkomstkrav eller liknande kopplat till lägenheten, måste i så fall den som vill bo kvar kunna visa för hyresvärden att hen själv uppfyller kraven.

    Ifall ni skulle ha svårt att komma överens om vem som ska få bo kvar vid en separation kan ni be tingsrätten utse en bodelningsförrättare, som får avgöra vem som har störst behov av hyreslägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg