När man har fått en lägenhet via Boplats, får man i framtiden byta ut sin lägenhet mot en annan?

Hej, är lägenhetsbyte ok enligt boplats regler, eller är det 100 % mot reglerna?

Dvs när man har skaffat sig sin lägenhet och ködagarna har nollställts, får man då i framtiden byta ut sin gällande lägenhet mot en annan?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    När du har fått en lägenhet och signerat ett kontrakt, så har inte Boplats något i våra regler om vad du sedan får göra med din lägenhet.

    När kontraktet är signerat är det istället din hyresvärd du ska vända dig till med frågor om din lägenhet och ditt kontrakt, t.ex. om du vill byta lägenhet.

    För att byta lägenhet med någon annan finns två sätt.
    • Direktbyte: Ett direktbyte innebär att du byter hyreskontrakt med en annan hyresgäst som du själv hittar via en bytesannons. Du och den du ska byta med måste ha godkännande från era respektive hyresvärdar innan ni kan byta lägenhet.
    • Interna omflyttningsköer: Om du har ett förstahandskontrakt hos Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget eller Gårdstensbostäder kan du söka lägenheter internt hos din hyresvärd. Kontakta din hyresvärd för mer information om hur du registrerar dig och söker omflyttningslägenheter.

    Elin, Boplats Göteborg