Jag har svarat Ja, vad händer nu?

Hej, jag fick lägenhet och har svarat ja.
 Vad händer nu. Ska ni kontakta mig eller ska ja  göra det?

Kommentarer

  • Hej Gina, tack för din fråga!

    När svarstiden efter visning har gått ut, går Boplats igenom vilka som har svarat Ja efter visning. Vi gör solvenskontroll på den sökande som har svarat Ja på "Mina Sidor", uppfyller villkoren och har längst kötid. I vissa fall ber vi även den sökande att ladda upp dokument som styrker sin inkomst på Mina Sidor.

    Om du är den som har längst kötid av de som svarat Ja, kommer vi att ringa upp dig med ett kontraktserbjudande innan vi skickar dina uppgifter till hyresvärden för kontraktsskrivning.

    Håll koll på dina Meddelanden på Mina Sidor för att inte riskera att missa någon viktig information.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej, jag undrar varför svarstiden för hyresgäster är endast 2 dagar men det har gått nästan 3 veckor sedan jag svarade ja och inget har hänt. Jag tycker att det har blivit sämre sedan boplats tog över kontakten, tidigare fick man svar inom ett par dagar om man erbjuds kontrakt eller inte efter att ha svarat ja.
  • Hej Linn, tack för din fråga!

    I genomsnitt tar det 11 dagar från det att ansökningstiden för en lägenhet har stängt till dess att kontraktet är tilldelat. Du kan följa uthyrningsprocessen för en lägenhet på Mina Sidor / Sökta bostäder. Status beskriver vad som händer med lägenheten. Läs mer om vad olika status betyder.

    När visningen av lägenheten är avslutad och svarstiden har gått ut, går Boplats igenom de som har svarat Ja efter visning. Vi gör solvenskontroll på den sökande som har svarat Ja på "Mina Sidor", uppfyller villkoren och har längst kötid. Beroende på vad hyresvärden har för krav, kan vi också behöva begära in intyg om inkomst och sysselsättning. Om allt ser bra ut, skickar vi den sökandes uppgifter till hyresvärden för kontraktstilldelning.

    Den sökande som har svarat Ja på "Mina Sidor", uppfyller villkoren och har längst kötid skickar vi alltså till hyresvärden för kontraktstilldelning. Hyresvärden har då möjlighet att göra avslutande kontroller av den sökandes uppgifter och kontrollera referenser, innan man skriver kontrakt.

    Det är först när kontraktet är signerat och hyresvärden markerar i Boplats system att lägenheten är uthyrd som ett meddelande skickas till övriga sökande om att kontraktet gått till en annan sökande.
    Elin, Boplats Göteborg