Varför tar det så lång tid att få en lägenhet?

Varför är det  så svårt och lång tid för att en lägenhet i Sverige?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Det är bostadsbrist i många kommuner i Sverige, framför allt i storstadsregionerna. Efterfrågan på lägenheter matchas inte av utbudet. Eftersom det är fler som vill ha en lägenhet än vad det finns lediga lägenheter, kan väntetiden bli lång.

    Boplats Göteborg förmedlar ungefär 7000 lägenheter per år, samtidigt som vi har över 50 000 medlemmar som aktivt söker lägenhet.

    Hur lång tid det tar att få en lägenhet beror mycket på vilken typ av lägenhet du söker.

    Kötiderna varierar mycket - en del lägenheter kräver nästan ingen kötid, medan andra tar flera år att få.
    Kötiden för en specifik lägenhet påverkas bland annat av
    • vilken kommun/ vilket område lägenheten ligger i
    • hur stor lägenheten är
    • hur hög hyran är.
    Här kan du läsa tips på hur du kan hitta en lägenhet snabbare.

    Elin, Boplats Göteborg