AB Framtiden nya regler kring inkomst. Hur påverkas mina möjligheter om jag går på försörjningsstöd?

Hur påverkas min möjlighet att få en lägenhet genom AB framtiden om jag går på försörjningsstöd, behöver bo i en 3a och har drygt 6 års kötid nu när AB framtiden ändrar sina regler kring inkomst?

Kommentarer

  • Hej Sofia, tack för din fråga!

    Sedan början av 2023 är inkomst ett krav för alla som vill hyra lägenhet i något av Göteborgs fem särskilt utsatta områden samt Tynnered/Frölunda och Hisings Backa. Det är ungefär 35% av allmännyttans bestånd.
    Läs mer i Framtidens uthyrningspolicy, som gäller för Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon.

    På goteborg.se kan du läsa mer om vad som avses med utsatta områden.

    Inkomstkravet gäller alltså inte alla Framtidens lägenheter. Framtidens lägenheter i andra områden kommer även fortsättningsvis att kunna sökas av alla, även de som har försörjningsstöd.

    Treor med låg hyra är populära och får oftast många ansökningar. Därför kan det behövas lång kötid för att få en sådan lägenhet. På Boplats statistiksida kan du se genomsnittliga kötider för olika områden. På boplats.se hittar du sök-tips.

    Elin, Boplats Göteborg