När infördes avgiften och när började alla gå på kötid?

Hej! Boplats har funnits i många år, men det har inte varit avgiftsbelagt i början. På den gamla tiden var det så att man inte gick på antal köpoäng som nu idag?

Kommentarer

  • Hej Benjamin, tack för din fråga!

    Ja, det stämmer. Boplats verksamhet har utvecklats och förändrats lite över tid.

    Avgiften infördes 2014 och höjdes 2019.
    Boplats kösystem har funnits sedan år 2004. Fram till 2014 var det gratis att vara med på Boplats, men det fanns istället ett krav på att logga in minst var sjätte månad och förnya din profil för att stå kvar i kön. Om du inte loggade in och förnyade profilen minst var sjätte månad, raderades ditt konto på grund av inaktivitet.

    Hösten 2012 beslutade kommunfullmäktige om att införa en administrativ avgift på 100 kronor om året för alla bostadssökande. Boplats började ta ut avgiften från de bostadssökande från och med 2014.

    Den 23 maj 2019 beslutade Göteborgs stads kommunfullmäktige att avgiften för Boplats skulle höjas från 100 kr per år till 200 kr per år.

    Klicka här för att läsa beslutet från Kommunfullmäktige om att höja avgiften.

    Klicka här för att läsa mer om avgiftshöjningen.

    Från 1 september 2019 förmedlas alla lägenheter på boplats.se efter kötid.
    Tidigare kunde privata hyresvärdar bortse från kötiden när de hyrde ut sina lägenheter via boplats.se. De allmännyttiga hyresvärdarna (Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder) har förmedlat sina lägenheter efter kötid, men för privata hyresvärdar har det alltså tidigare varit frivilligt hur de velat rangordna de sökande.

    Från och med 1 september 2019 är Boplats Göteborg en bostadsförmedling där alla lägenheter, från alla hyresvärdar som annonserar hos oss, förmedlas efter kötid. Den sökande som uppfyller villkoren och har flest ködagar hos Boplats ska erbjudas kontraktet.

    Elin, Boplats Göteborg