Vad betyder det att köket ingår? Finns det ett kök med alla hushållsapparater?

När det står på annonsen att köket ingår, betyder det att i lägenheten finns det ett kök med alla hushållsapparater eller bara att det finns ett rum som man kan använda som kök? Tack!

Kommentarer

  • Hej Gianluca, tack för din fråga!

    Det betyder att det finns ett kök med hushållsapparater.
    Köket i en hyreslägenhet ska som minst vara grundutrustat, med spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen (köksskåp) och avställningsytor (köksbänk).

    Det står i hyreslagen (12 kap. 18a §) vilken utrustning som ska ingå i en hyreslägenhet.
    En bostadslägenhet ska enligt hyreslagen ha anordning för:
    1. kontinuerlig uppvärmning,
    2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
    3. avlopp för spillvatten,
    4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
    5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
    6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej Elin, tack så jättemycket för ditt svar!