Går det att få tillbaka raderade ködagar?

Hej. Jag har varit medlem på Boplats i många år. Jag insåg precis att jag inte betalade avgiften i tid och nu har jag förlorat alla mina köpoäng. Kan jag få tillbaka mina ködagar på något sätt?

Kommentarer

  • Hej Ulla, tack för din fråga!

    Om du har betalat för sent och dina ködagar har raderats, kan du tyvärr inte få tillbaka dem. Klicka här för att läsa mer om ködagar.

    För att behålla dina insamlade ködagar hos Boplats behöver du betala årsavgiften i tid varje år. På Mina Sidor kan du se vilket datum du har betalat årsavgiften till. Du kan betala för nästa år ungefär en månad innan det datumet. När ditt medlemskap har gått ut, är det vilande i 90 dagar. Om du är mer än 90 dagar sen med att betala, raderas dina ködagar och då kan du tyvärr inte få tillbaka dem.

    Om du har betalat avgiften för sent kommer du att samla nya dagar på Boplats från det datum som betalningen registreras.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Oj oj oj !
    Överdrivet från boplats med era regler . Det är bara ködagar att HYRA en bostad för så mycket pengar . Det är ingen present man får .
    Boplats skulle vara tacksam att folk vill hyra bostad via de och betala pengar för ingenting varje år .  Så respektlöst mot människors rättigheter som vanligt !!!!!!!  Skulle vara perfekt om varje hyresvärd kunde hyra ut direkt utan förmedlare som bildar köer för sin inkomst källa .
  • Hej Leila, tack för din fråga!

    Jag förstår att det kan kännas hårt att de insamlade ködagarna raderas vid försenad eller utebliven betalning, men det är samma regler som gäller för alla. De flesta bostadsförmedlingar har den typen av regelverk, där försenad eller utebliven betalning/uppdatering medför att kötiden nollställs. Dessa villkor har alla medlemmar godkänt när de registrerat sig på boplats.se.

    Ködagar hos boplats är inte en produkt som vi säljer eller en form av bosparande. Du betalar för att stå i kö och kunna söka förstahandslägenheter. Om du inte betalar i tid, så slutar du att stå i kö.

    Göteborgs kommunala hyresvärdar är ålagda av staden att förmedla delar av sina bestånd genom Boplats. Privata hyresvärdar väljer själva om de vill förmedla sina lägenheter via Boplats eller om de vill sköta uthyrningen på annat sätt.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej
    Det har gått två månader utöver de 90 dagars period man har på sig för att betala årsavgiften. Nu är mina 4 åriga ködagar borta och det känns väldigt kort tid man har att betala. eftersom det är årsavgift så skulle man kanske få 6 månader på sig och betala! Jag fick påminnelse endast på hemsidan och det missar man lätt när man inte är inloggade. Finns det undantag för att kunna få sina ködagar tillbaka?
    annars skulle jag tänka mig hoppa av istället för att registrera på nytt, betala 200:- /år för ködagar som lätt kan försvinna sen och blir ingenting.
  • Hej Asma, tack för din fråga!

    Det går tyvärr inte att få tillbaka de raderade ködagarna. Du väljer själv ifall du vill betala ändå och börja samla nya ködagar, eller om du vill hoppa av. Det är en frivillig avgift och ingenting skickas till inkasso, om du inte vill betala så kan du bara bortse från eventuella påminnelser.
    Elin, Boplats Göteborg