Kan man få reda på vilken plats man har exakt i kön?

Man ser alltid hur många som är framför när man inte får en lägenhet så ni måste ha koll på det?

Kommentarer

  • Hej Kenneth, tack för din fråga!

    På varje lägenhet som annonseras ut på boplats.se bildas en egen kö av de som är intresserade av just den lägenheten. När du har loggat in på ditt konto på boplats.se kan du se i varje annons vilken plats du har i kön på just den lägenheten.

    Det kan till exempel se ut såhär:

    På Mina Sidor / Sökta Bostäder kan du se under fliken Historik hur många ködagar de hade som fått kontrakt lägenheter som du har sökt.

    Det kan till exempel se ut såhär:

    Det är svårt att svara på vilken plats du har totalt av alla de ca 250 000 personer som står i bostadskön, eftersom en del står i bostadskö för ett eventuellt framtida behov och inte aktivt söker lägenheter. De som inte söker lägenhet alls just nu, eller som söker andra typer av lägenheter än du, konkurrerar inte med dig.

    I vår statistik från 2020 ger vi flera exempel på lägenheter som gått till sökande som hade kortare kötid.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej, jag har sökt en lägenhet på Kalendervägen 29 men fick ej denna lägenhet p g a att den som fick lägenheten hades fler ködagar än jag, om jag minns rätt så var det 5 stycken före mig i kön till denna lägenhet. Min fråga är om man kan få reda på hur många ködagar som de övriga före mig i kön hade så man vet ungefär var man står när det gället en sådan här lägenhet.
  • Hej Ann-Christine, tack för din fråga!

    När uthyrningen är klar så kommer du att kunna se på Mina Sidor / Sökta Bostäder, under fliken Historik, hur många ködagar hen hade som fick kontraktet. Du kan tyvärr inte se antal ködagar för de övriga som var före dig på lägenheten, utan bara hur många ködagar hen som fick kontraktet hade.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej
    Jag undrar om jag kan radera de senaste sökta bostäderna som jag sökt?
  • Hej Baran, tack för din fråga!

    Så länge lägenhetsannonsen är öppen för ansökningar så kan du ta bort din ansökan. Du kan se i själva annonsen vilket som är sistadatum att ansöka. Du kan också se på Mina Sidor / Sökta bostäder vilken status varje lägenhet är i.

    När ansökningstiden har gått ut går det inte längre att ta bort din ansökan.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Man kan även ringa eller skriva in till boplats och fråga uppdaterat status (efter att status står på ”behandlas”) och hur många poäng person som ligger etta har. Eftersom visning är stängd så måste folk ha bestämt sig för ja eller nej, en del tackar även nej eller så klarar de ej kreditkollen så då kan man komma högre upp i kön.
  • Hej Anna, tack för din fråga!

    När du har varit på en visning så är det först efter att sista svarsdatum har passerat som vi kan svara på hur många före dig som har tackat Ja.

    Beroende på var i uthyrningsprocessen lägenheten befinner sig, är det alltså inte säkert att kundtjänst kan ge dig mer information än den du själv kan se på Mina Sidor / Sökta bostäder.
    Elin, Boplats Göteborg

  • kundtjänst kan visst se vilken köplats man har EFTER en avslutad visning, då kan ju ett antal kottar ha sagt nej…jag har fått svar från kundtjänst på flera sökta lgh och min plats i kön efter en avslutad visning har aldrig hittills varit densamma
  • Hej Anna!

    Innan sista svarsdatum har passerat kan man ändra sitt svar, så det är först efter att sista svarsdatum har passerat som kundtjänst kan svara på hur många före dig som har tackat Ja eller Nej.

    Sista svarsdatum brukar vara dagen efter visningen.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!

    Hur kommer det sig att jag inte längre kan se min kö plats till en bostad.
    Det brukar stå inom parantes tex (10 personer före om du söker) osv.
    Nu ser jag bara antal sökande d.v.s. 359 sökande

  • Hej Barry, tack för din fråga!

    För att du ska kunna se informationen "XX sökande just nu (X före dig om du anmäler intresse) " krävs det
    • att du är inloggad på ditt konto på boplats.se.
    • att du uppfyller villkoren för att kunna söka just den lägenheten. (Lägenheter där du inte uppfyller villkoren för att kunna ansöka är markerade med ett rött kryss.)
    Om du inte är inloggad, eller om du är inne på en annons för en lägenhet där du inte uppfyller villkoren för den specifika lägenheten, kan du inte se antal före dig eftersom du inte kan ansöka.
    Elin, Boplats Göteborg