Kan doktorander söka studentlägenheter?

Räknas man som student om man doktorerar på Chalmers eller Göteborgs Universitet så att man är berättigad till en studentlägenhet förmedlad via Boplats Göteborg?

Kommentarer

  • Hej Cris, tack för din fråga!

    De flesta hyresvärdarna som annonserar på boplats.se har som krav att du måste studera minst 15 hp/termin för att du ska kunna söka deras studentlägenheter.

    Som doktorand har du en form av anställning, och brukar därför inte räknas som student och inte godkännas för att hyra studentlägenhet.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!

    Tack för snabbt svar!

    Även doktorander studerar och får högskolepoäng. Precis som för alla studenter så motsvarar 15 hp/termin halvfart. Det stämmer att man generellt har en avlönad anställning som doktorand men man tar alltså fortfarande högskolepoäng. Jag är inte säker, men det kan t.o.m. finnas folk som doktorerar men som finansierar sig själva och därmed inte har någon avlönad anställning. Detta är vanligt utomlands men jag är lite osäker på om det förekommer på Chalmers och GU.

    Hur som helst så vet jag att exv. Stockholms stads bostadsförmedling hyr ut studentlägenheter till doktorander så jag ringde till Göteborg boplats kundservice för att dubbelkolla det här. Nu fick jag istället svaret att man faktiskt kan söka studentlägenheter via er som ni förmedlar åt allmännyttan (dvs. Familjebostäder, Poseidon, etc.) under förutsättning att man tar minst 15 hp/termin (vilket man alltså gör som doktorand). Ni förmedlar ju även studentlägenheter åt privata hyresvärdar och där var det däremot inte säkert att man kan bo som doktorand.

    Jag väljer att skriva detta inlägg så att andra som går med tankar om att doktorera ska veta vad som gäller. Hör gärna av dig igen om detta inte stämmer!

    MVH Cristopher
  • Hej igen Cristopher!

    Tack för ditt meddelande och för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Som jag har uppfattat det, gör en doktorand upp med sin handledare inför varje termin hur många hp hen ska ta, och att det alltså inte är säkert att en doktorand väljer att ta hp varje termin under sin doktorandtjänst.

    Din fråga var ifall en doktorand räknas som student när man söker studentlägenhet. Svaret på den frågan är att vara doktorand är i sig inte en kvalifikation för att söka studentlägenheter, eftersom doktorandtjänst brukar räknas som en form av anställning.

    Men det stämmer att om du kan styrka att du som doktorand läser minst 15 hp/termin, kan du söka de flesta av studentlägenheterna på boplats.se på samma premisser som andra sökande.

    De flesta hyresvärdarna som annonserar på boplats.se har som krav att du måste studera minst 15 hp/termin för att du ska kunna söka deras studentlägenheter.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej Elin!

    Tack för dina svar! Utmärkt, då har vi i princip rett ut detta. En doktorandtjänst är normalt på 240 hp vilket motsvarar fyra års heltidsstudier. Det stämmer att man som doktorand gör upp en plan med sin handledare där det ska framgå hur ens tid skall fördelas mellan att läsa kurser och bedriva egen forskning. I vissa perioder läser man alltså kurser, och i vissa perioder bedriver man egen forskning – men man får högskolepoäng för bägge delarna vilket innebär att man alltid plockar in 15 hp per termin under förutsättning att man doktorerar på halvfart. Tack och lov så innebär detta att man normalt kan få bo i en studentbostad förmedlad via Göteborg boplats. Jag väljer att skriva detta inlägg så att andra som går i tankarna att doktorera inte avstår ifrån att göra det i tron om att man inte har en rimlig chans att få tag på en bostad – man brukar ju inte behöva lika mycket kötid för att få en studentbostad som man kan behöva för en normal hyresrätt.

    Önskar en trevlig vår!
  • Hej Cris, vad bra att vi kunde bena ut frågan!

    Tack för att du delat med dig. Liksom du tror och hoppas jag att den information du har delat med dig av här kan komma till nytta för fler bostadssökande!

    Önskar dig en fin dag!
    Elin, Boplats Göteborg