Hur kan jag se om lägenheten är anpassad?

Kommentarer

  • Hej Monica, tack för din fråga!

    På boplats.se kan du hitta tillgänglighetsmärkta lägenheter. Alla som vill kan söka en tillgänglighetsmärkt lägenhet, de förmedlas efter kötid precis som alla andra lägenheter på boplats.se. Om du har behov av anpassning av bostaden kan du ansöka hos kommunen om bostadsanpassning.

    Tillgänglighetsmärkta lägenheter finns i två nivåer:

    »Tillgänglighetsmärkt lägenhet med trappsteg

    Baserad på tillgänghet för personer som använder gånghjälpmedel, till exempel käpp eller rollator.

    »Tillgänglighetsmärkt lägenhet utan trappsteg
    Tillgänglighetsnivå baserad på tillgänghet för personer med behov av rullstol. (Observera att lägenheterna inte är rullstolsanpassade vid inflytt, utan att anpassning av bostaden söks separat vid behov efter att du fått ett kontrakt.)

    Läs mer på boplats.se.

    Det sker inte någon behovsprövning eller förtur vid förmedling av tillgänglighetsmärkta lägenheter. De kan sökas av alla och förmedlas till den sökande som har längst kötid.

    Tillgänglighetsmärkta lägenheter är i regel inte anpassade, utan den som har behov av anpassning av sin bostad får ansöka om bostadsanpassningsbidrag hos Fastighetskontoret i Göteborgs Stad.
    Läs mer om bostadsanpassningsbidrag på goteborg.se.

    Bostäder som redan är anpassade förmedlas i regel av Fastighetskontoret. Den som har en funktionsnedsättning och är folkbokförd i Göteborg kan ha möjlighet att ställa sig i kö till en anpassad bostad hos Göteborgs Stad. För att kunna få stå i kö till en anpassad bostad måste du bli remitterad via sjukvården.
    Läs mer om kö till anpassad bostad på goteborg.se.
    Elin, Boplats Göteborg