Jag skulle vilja fråga och få förtydligande om möjligheten att hyra i andra hand.

Still exempel är det många som får lägenheter i första hand genom boplats.men sedan hyr andra hand, så har teoretiskt sett inte ett akut behov av den bostaden. vi är många som verkligen behöver ett hem för vår familj. och vi vill inte röra på oss hela tiden. så vi skulle uppskatta om det skulle hyras efter behov.

Kommentarer

  • Hej Vasile, tack för din fråga!

    För att få hyra en hyresrätt är en av grundförutsättningarna att du ska ha behov av den som permanentbostad. Hyresvärdarna som annonserar på Boplats vill hyra ut sina lägenheter till personer som har behov av dem som permanentbostad, och de vill undvika att deras lägenheter står tomma eller används för andrahandsuthyrning.

    I Boplats förmedlingsregler finns det därför ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder, utan måste sälja/säga upp din tidigare bostad.

    När du får ett kontrakt på en hyreslägenhet genom Boplats måste du skriva på ett intyg om stadigvarande boende. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.

    För att få hyra ut en hyreslägenhet i andra hand krävs det godkännande från hyresvärden. Tillståndet är tidsbegränsat och du måste ha ett giltigt skäl till att hyra ut i andra hand, t.ex. studier eller tillfälligt arbete på annan ort. Du kan läsa mer om vad som gäller för andrahandsuthyrning på Hyresgästföreningens webbsida.
    Den som hyr ut en lägenhet i andra hand utan tillstånd kan förlora sitt hyreskontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg