Jag och min medsökande ska separera - kan vi dela på ködagarna?

Jag och min medsökande ska separera. Hon har inga ködagar och jag undrar om vi kan dela på mina poäng så att hon också kan söka egen lägenhet?

Kommentarer

  • Hej Allan, tack för din fråga!

    Medsökande kan tyvärr inte dela på eller överta ködagar hos Boplats. Ködagar hos Boplats är personliga och kan aldrig delas med eller överlåtas till någon annan person.

    Det är bara betalande medlemmar som samlar ködagar hos Boplats. Som medsökande är det ett eget val om du vill vara betalande medlem och samla egna ködagar, eller om du endast är medsökande. Det går inte att få ködagar hos Boplats tillgodoräknade i efterhand.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag och min man ska skiljas. Han står som huvudsökande och jag som medsökande. Kan vi söka lägenhet till mig som medsökande utan att han som huvudsökande skriver på kontraktet?
  • Hej Petra, tack för din fråga!

    Ködagar hos Boplats är personliga och kan aldrig delas med eller överlåtas till någon annan person. Det är bara den huvudsökande själv som kan söka lägenhet med sina ködagar, det går inte att söka lägenhet åt någon annan.

    Den huvudsökande måste flytta in i, folkbokföra sig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Hyreskontraktet är personligt och kan inte överlåtas. Detta står i Boplats användaravtal och Boplats förmedlingsregler.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!

    Några frågor med olika senario:
    1. Huvudsökande som har en medsökande med högre inkomst, tackar JA till kontrakt efter visning. Huvudsökande vill stå som ensam kontraktsinnehavare, går det? Eller måste även medsökande skriva på kontraktet?
    2. Om Huvudsökande och Medsökande (sambos) separerar. Vad händer då med hyreskontraktet? Om Huvudsökande och Medsökande är överens om att Huvudsökande får bo kvar, är detta okej med hyresvärden då? Eller är Huvudsökande endast godkänd att bo kvar om Medsökande med den högre inkomsten också bor där? (självklart betalas hyran utan anmärkning)
    3. Om Huvudsökande och Medsökande med högre inkomst, separerar (gör slut) innan inflyttning till den lägenhet som tackats JA till, har Huvudsökande ändå rätt att få flytta in?
    4. Huvudsökande och Medsökande bor tillsammans i tilldelad lägenhet, men separerar efter en tid. Huvudsökandes vuxna barn, eller annan icke betalande inneboende/samboende tillkommer istället i hyreslägenheten. Är detta godkänt?
    5. Huvudsökande (med eller utan Medsökande) bor i den tilldelade lägenheten. En släkting vill bo där periodvis (under exempelvis semestertider) är detta tillåtet?
    6. Huvudsökande som vill vara kontraktskrivare, och Medsökande med den högre inkomsten, bor i gemensam fastighet (villa) när de tackar JA till hyreskontrakt. Inflyttningsdatum till hyreslägenheten är endast 4 veckor därefter. En försäljning av villan kommer ta flera månader att genomföra. Kanske så länge som sex månader. Kan de vara skrivna på två adresser samtidigt under den här tiden? Eller är det okej för hyresvärden att endast Huvudsökande folkbokför sig i hyreslägenheten under den här tiden? Vad jag kan läsa mig till i Boplats regler, så måste både Huvudsökande och Medsökande folkbokföra sig i hyreslägenheten?
    7. Efter scenariot i exempelfråga 6, så väljer Medsökande till slut att inte alls flytta in i hyreslägenheten av olika själ. Kan Huvudsökande ändå bo kvar i hyreslägenheten, eller motsätter sig hyresvärden?

    TACK! Många frågor, men jag tyckte det var bättre att samla dem under ett och samma inlägg eftersom de berör snarlika ämnen. Jag har sökt svar i äldre inlägg och under Boplats informationssidor, men ej funnit något som motsvarar/ger svar på dessa frågor. Samtliga frågeställningar utgår från att lägenhet förmedlas via Boplats samt att aktuella hyresvärdar är något av de större etablerade företagen (som exempelvis Bostadsbolaget, Poseidon, Familjebostader)

    /Anne

  • Hej Anne, tack för dina frågor!

    Oftast vill hyresvärden att huvudsökande och medsökande skriver kontrakt tillsammans, men om huvudsökandes egen inkomst är tillräcklig för att uppfylla inkomstkrav kan huvudsökande få skriva kontrakt själv. Om medsökandes inkomst krävs för att uppfylla inkomstkrav måste båda stå på kontraktet.

    Frågor om vem som kan/får behålla lägenheten och kontraktet vid en separation får man ta med sin hyresvärd när situationen uppstår. Det är upp till hyresvärden ifall de godkänner att den ena bor kvar själv.
    Du behöver inte ha hyresvärdens godkännande för att en sambo/inneboende i din lägenhet som du redan har skrivit kontrakt på.

    Hyreskontraktet är personligt och kan inte överlåtas. Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand (d.v.s. tillfälligt låta en annan person bo där utan att du själv samtidigt bor där) måste du ha godkännande från din hyresvärd.

    För att få en lägenhet genom Boplats ska du och din eventuella medsökande flytta in tillsammans, folkbokföra er och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Om du/ni äger en villa så måste ni skriva under ett intyg att ni kommer sälja villan. Ni kan inte behålla den och att den ena av er bor kvar där samtidigt som ni fått ett hyreskontrakt. Efter en tid kan hyresvärden begära bevis på att villan är såld.

    Läs mer i Boplats förmedlingsregler.
    Elin, Boplats Göteborg
  • My boyfriend wants to give me his days how do I do that?

  • Hi Khaled, thank you for your question!

    User accounts and days at Boplats are personal and can't be given away. So unfortunately, your boyfriend can't give you any of his queue days.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!
    Om ett par ska skilja sig, och då blir i behov av två lägenheter, kan den ena bo kvar i nuvarande lägenhet och den huvudsökande flytta till lägenhet som förmedlats via Boplats? Båda står på nuvarande hyreskontrakt.
    Alltså :
    Gift par med barn skiljer sig.
    Båda står på nuvarande hyreskontrakt.
    Båda har fast inkomst tillräcklig för respektive hyra.
    Den huvudsökande tackar ja till lägenhet via Boplats.
    Den medsökande bor kvar i nuvarande lägenhet.
    Båda lägenheterna är inom samma bostadsbolag.
    Vänligen
  • Hej Åsa, tack för din fråga!

    När du får ett kontrakt på en hyreslägenhet genom Boplats måste du skriva på ett intyg om stadigvarande boende. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en ny lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.

    I det fallet du beskriver behöver den av er som ska bo kvar i den gamla lägenheten ta över hyreskontraktet, och den av er som ska flytta behöver säga upp sin del i det gamla hyreskontraktet. Kontakta er hyresvärd för att få hjälp med hur ni ska gå vidare.

    I den här artikeln från Hem och hyra kan du läsa mer om vad som gäller vid separation.
    Elin, Boplats Göteborg