Jag har sett att några lägenheter finns både på Boplats och på andra hemsidor. Hur går det ihop?

Hej Elin!

Jag har sett att några lägenheter är uppsatta på både Boplats och Hyrenbostad.se, som tar 374 kr per månad.
Hur går det ihop?
Mvh
Monica

Kommentarer

  • Hej Monica, tack för din fråga!

    Det finns väldigt många webbsidor av typen hyrenbostad.se, bostadsportal.se, hyresbostad.se, hyresmaklaren.se etc. Det går oftast inte att söka lägenhet direkt på dessa sidor och de brukar inte ha egna annonser, utan de är mer som en sökmotor som bara länkar till andras annonser.

    Ofta har de en hög månadsavgift, och ofta är det otydligt vad det är du faktiskt betalar för. Det brukar framgå först efter att du betalat deras avgift att du måste gå vidare till en annan sida för att kunna söka lägenheten.

    Boplats har ett slutet system och samverkar inte med några andra webbsidor. Vi vet att det förekommer att andra webbsidor länkar till annonser på boplats.se, vilket vi tyvärr inte kan hindra dem från att göra. Men kötid eller abonnemang på andra webbsidor kan inte tillgodoräknas på boplats.se.

    Det är alltså inte så att samma lägenhet ligger ute på både boplats.se och på den andra webbsidan, utan den andra webbsidan bara länkar till annonsen på boplats.se, och får det att se ut som att de har en egen annons för samma lägenhet. Det enda sättet att söka lägenheten är att göra det på boplats.se. Bara de som har konto och samlar ködagar hos Boplats kan söka.

    Om du vill söka bostad på flera sidor rekommenderar jag att du istället går in på goteborg.se/sokabostad. Där hittar du tips och länkar till mer seriösa sidor där du söka bostad.

    Elin, Boplats Göteborg