Jag behöver bostad akut! Kan jag få förtur?

Jag behöver bostad akut! Jag bor i andra hand just nu med kontraktet går snart ut och vi måste flytta. Kan jag få förtur till en lägenhet på Boplats eftersom jag har akut behov av bostad?

Kommentarer

  • Hej Karl, tack för din fråga!

    Boplats Göteborg har inget bostadssocialt uppdrag. Det innebär att vi inte kan göra någon behovsprövning av ansökningarna, och inte kan ge någon förtur.

    På boplats.se hittar du hyresrätter som annonseras av olika hyresvärdar. Boplats äger inga lägenheter och har inget inflytande över vem som ska få skriva kontrakt.

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller villkoren erbjuds kontraktet.

    Det är svårt att säga exakt hur lång tid det tar innan du får en lägenhet, eftersom det beror på vilken typ av lägenhet du söker och i vilket område.
    Klicka här för att se statistik över genomsnittliga kötider.

    Vilka chanser du har att få en lägenhet beror bland annat på i vilka områden du söker, hur stor lägenhet du söker och hur hög hyran är. Det beror även på vilka andra som har sökt samma lägenhet. I varje lägenhetsannons kan du se vilka villkor som gäller för just den lägenheten, och du kan se hur många som är före dig. De som är "Före dig" har längre kötid än vad du har. Klicka här för att läsa mer om hur det fungerar.

    goteborg.se/sokabostad hittar du mer information och tips för bostadssökande.

    Elin, Boplats Göteborg