Hur gör jag om jag vill hyra ut ett rum till inneboende?

Hej!
Om man vill hyra ut en del av lägenheten, alltså för inneboende. Ska man bara skriva avtalet med inneboende (hyresgäst), eller måste kontakta er och skriva kontrakt genom er? tack.

Kommentarer

  • Hej Aeiah, tack för din fråga!

    Om du ska hyra ut en del av din lägenhet till en inneboende, så ska du skriva ett avtal mellan dig och den inneboende. Du behöver inte ha tillstånd från hyresvärden för att ha en inneboende, eftersom en inneboende endast hyr en del av lägenheten och till skillnad från en andrahandshyresgäst som hyr hela lägenheten (vilket kräver tillstånd). Det finns mallar som du kan använda för att skriva avtal med din inneboende, till exempel på Hyresgästföreningens webbplats - klicka här!

    Däremot om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand, så måste du ha godkännande från din hyresvärd. Hyra ut i andra hand betyder att du hyr/lånar ut hela lägenheten till en annan person, och inte ska bo där själv samtidigt.
    Här kan du läsa mer om att hyra ut en hyresrätt i andra hand.

    Boplats skriver inte någon form av hyresavtal, eftersom vi inte äger eller förvaltar några lägenheter. Boplats förmedlar lägenheter åt hyresvärdar. Din hyresvärd är det företag som du betalar din lägenhetshyra till.
    Elin, Boplats Göteborg
  • För ca 2 år sedan hade jag en annons hos er där jag ville hyra ut ett rum. Kan man inte lägga upp en sådan a?nnons hos er längre?
  • Hej Barbro, tack för din fråga!

    Tyvärr kan du inte längre hyra ut privatrum genom Boplats. Vi
    erbjuder inte längre annonsering av rum och andrahandslägenheter, utan har bara annonser för förstahandslägenheter på boplats.se.

    Anledningen är att under 2020 fick Boplats Göteborg AB nya ägardirektiv, där det bland annat framgick att uppdraget om att ha en tjänst för privatannonsering på boplats.se skulle avslutas. Här kan du läsa mer om beslutet.

    Det finns flera bostadssajter för andrahand och rum och du hittar dem enklast genom att söka på nätet. Många annonserar också lediga andrahandslägenheter och rum på sociala medier.
    Elin, Boplats Göteborg