Varför har kommunala bolag ett inkomstkrav i vissa annonser?

Varör har vissa kommunala bolag ett inkomstkrav, t.ex. Poseidon, i vissa områden och annonser? Jag har fått information om att de kommunala värdarna inte ska få ha såna krav.

Kommentarer

  • Hej Ulf, tack för din fråga!

    Det stämmer att Allmännyttan i Göteborg (Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon) i regel inte har inkomstkrav/krav på typ av sysselsättning för sina lägenheter, utan alla kan söka oavsett vilken sysselsättning och inkomst de har.

    Undantaget är i utvecklingsområden med särskild uthyrningsregel - där prioriterar allmännyttan förvärvsinkomsttagare och har inkomstkrav på sökande. I ett enskilt delområde får högst 80 procent av allmännyttans lägenheter prioriteras för förvärvsinkomsttagare.

    Ett utvecklingsområde med särskild uthyrningsregel är ett område där särskilda insatser görs, ofta ett socioekonomiskt svagt område. Cirka en femtedel av koncernens lägenheter kan omfattas och berörda områden anges i koncernens affärsplan.

    Här kan du läsa allmännyttans gemensamma uthyrningspolicy.

    Elin, Boplats Göteborg