Vad gäller med vår gamla lägenhet om vi får en ny lägenhet genom Boplats?

Jag och min partner har stor chans att få en lägenhet vi sökt via Boplats Göteborg. Vi bor nu i Stockholm och har 3 månaders uppsägningstid på nuvarande lägenhet. En av oss har ett jobb som enligt kontraktet inte får avslutas förrän i mitten av juni. Lägenheten i Göteborg har inflytt redan i mars. Jag vet att vi måste bo stadigvarande i lägenheten i Göteborg, och det är ju självklart det vi ska, men hur snart måste man flytta in i den nya lägenheten? Om vi visar upp papper på att vi sagt upp Stockholmslägenheten från tex 1 juli, räcker det då som bevis?

En följdfråga: det finns ingen möjlighet att hyra ut Stockholmslägenheten i andrahand då, för att testa att bo på en annan ort? Räknas det inte som att vi tänkt bo stadigvarande i Göteborg?

Kommentarer

  • Hej Malin, tack för din fråga!

    Ni måste inte flytta in i den nya lägenheten direkt, men ni måste säga upp den gamla bostaden.

    För att få hyra en hyresrätt är en av grundförutsättningarna att du ska ha behov av den som permanentbostad. Hyresvärdarna som annonserar på Boplats vill hyra ut sina lägenheter till personer som har behov av dem som permanentbostad, och de vill undvika att deras lägenheter står tomma eller används för andrahandsuthyrning.

    I Boplats förmedlingsregler finns det därför ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder, utan måste sälja/säga upp din tidigare bostad.

    När du får ett kontrakt på en hyreslägenhet genom Boplats måste du skriva på ett intyg om stadigvarande boende. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.
    Elin, Boplats Göteborg