Hur ska jag fylla i min inkomst på boplats.se?

På Mina Sidor / Min Profil ska du fylla i din huvudsakliga sysselsättning och din huvudsakliga inkomst. Det finns flera olika alternativ att klicka på, och det kan kännas krångligt att veta hur du ska fylla i för att det ska bli rätt.

I det här inlägget har jag samlat information, tips och exempel som jag hoppas ska vara till hjälp!
Elin, Boplats Göteborg

Kommentarer

  • Huvudsaklig sysselsättning

    I rutan "Huvudsaklig sysselsättning" ska du klicka i vilken typ av sysselsättning du har. Du kan välja på Arbete, Studier, Pension eller Annan.

    Jag är sjukskriven från mitt jobb, hur ska jag fylla i min sysselsättning?
    Om du har en tillsvidareanställning (fast jobb) så ska du klicka i Arbete som sysselsättning i din profil, även om du just nu är sjukskriven. Vi brukar räkna på inkomsten som du har vid arbete när vi bedömer en sökande mot hyresvärdens inkomstkrav. Det kan vara så att vi kräver in ett arbetsgivarintyg i ett sånt läge för att verkligen säkerställa att du fortfarande är anställd. Det är alltid hyresvärden som gör den slutgiltiga bedömningen ifall du får kontraktet.

    Hur gör jag om jag har två sysselsättningar?
    Om du har två sysselsättningar, till exempel om du både studerar och jobbar, ska du fylla i det du gör mest av som din sysselsättning. Det vill säga, om du studerar heltid och jobbar extra på helgerna, så är det studier som är din huvudsakliga sysselsättning.

    Jag är sjukskriven med sjukersättning, det som tidigare hette förtidspensionär. Jag beräknas alltså inte kunna komma i arbete under lång tid, om ens någonsin, men jag har en fast inkomst från försäkringskassan. Jag undrar då vad jag ska fylla i på Mina sidor under sysselsättning - "Annan" eller "Pension"?
    Eftersom du får din inkomst från försäkringskassan och inte från pensionsmyndigheten, så ska du klicka i "Annan" som din sysselsättning. Sjukersättningen upphör och övergår till pension som utbetalas av pensionsmyndigheten när du uppnår den lägsta åldern för att få garantipension. Just nu är den gränsen 65 år. När din inkomst övergår till pension som utbetalas av pensionsmyndigheten räknas du som pensionär och kan ange "Pension" som din sysselsättning på Min Profil.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Huvudsaklig inkomst

    I rutan "Huvudsaklig inkomst" ska du klicka i vilken typ av inkomst du har. Du kan välja mellan alternativen Tjänst(lön), Näringsverksamhet, Kapital (ränta, utdelningar), Studiemedel, Pension, A-kassa, Försärjningsstöd, Aktivitetsersättning, Etableringsersättning, eller Annan.

    Tjänst(lön): Du arbetar, är anställd och får lön från din arbetsgivare.
    Näringsverksamhet:
    Du har ett eget företag där du bedriver yrkesmässig verksamhet som är regelbunden och varaktig. Din inkomst kommer från ditt företag.
    Kapital (ränta, utdelningar):
    Din inkomst kommer från ränta och/eller utdelningar på kapital. Det kan till exempel vara ränta på kapital som du har på ett bankkonto, eller utdelning på aktier och fondandelar.
    Studiemedel:
    Du studerar en utbildning som är studiemedelsberättigad och du får din inkomst i form av studiebidrag och studielån från CSN.
    Pension:
    Du får din inkomst i form av pensionsutbetalningar från pensionsmyndigheten och/eller din privata pensionsförsäkring.
    A-kassa:
    Du är arbetslös och får utbetalningar ifrån din arbetslöshetsförsäkring.
    Försörjningsstöd:
    Du får ekonomiskt bistånd från kommunen. (Tidigare kallat socialbidrag).
    Aktivitetsersättning:
    Aktivitetsersättning är en ersättning som du kan få från Försäkringskassan  om du är mellan 19 och 29 år och har en sjukdom eller en funktionsnedsättning som gör att du inte kan arbeta under minst ett år.
    Etableringsersättning:
    Du är mellan 20 - 64 år, har nyligen fått uppehållstillstånd och deltar i etableringsprogrammet hos Arbetsförmedlingen . Du får inkomst i form av etableringsersättning som utbetalas av Försäkringskassan.
    Annan:
    Alla andra typer av inkomst, till exempel aktivitetsstöd och sjukersättning.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Beräknad årsinkomst före skatt

    I rutan "Beräknad årsinkomst före skatt" ska du skriva in din totala årsinkomst före skatt. Du ska utgå ifrån den inkomst du har just nu.

    Din månadsinkomst före skatt * 12 månader = din beräknade årsinkomst före skatt

    Om du har inkomster som inte är skattepliktiga, behöver du multiplicera dem med 1,5 för att de ska kunna motsvara en inkomst före skatt.

    Din månadsinkomst * 1,5 * 12 månader = din beräknade årsinkomst före skatt

    Skattepliktiga inkomster:
    • Tjänst (lön)
    • Näringsverksamhet (eget företag)
    • Kapital (ränta, utdelningar)
    • Pension
    • A-kassa
    • Aktivitetsersättning
    • Sjukersättning
    • Föräldrapenning
    Inte skattepliktig inkomst (multiplicera med 1,5):
    • Etableringsersättning
    • Försörjningsstöd
    • Studiemedel

    Elin, Boplats Göteborg
  • Vad ska man skriva in om man får föräldrapenning? Annan? Man förlorar många lägenhetschanser nämligen på de som kräver lön, a-kassa eller pension.
  • Hej Amanda, tack för din fråga!

    Om du har en anställning som du ska gå tillbaka till efter föräldraledigheten så ska du ange arbete, lön. Föräldrapenning är tillfälligt och hyresvärdarna godkänner det på lägenheter med inkomstkrav så länge du kan uppvisa att du är föräldraledig från ett arbete och därmed kan skicka in anställningsavtal samt lönespecifikationer alternativt anställningsintyg.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Om huvudsaklig sysselsättning är pension men den totala inkomsten innefattar både pension och utdelning/räntor från t ex fonder och sparkonton, kan man då räkna samman dessa när man anger inkomst?
    Kerstin
  • Hej Kerstin, tack för din fråga!

    Ja, du kan räkna ihop dina inkomster och ange summan som din totala årsinkomst före skatt. Tänk på att du kan komma att behöva styrka dina inkomster med intyg när du blir aktuell för att erbjudas kontrakt på en lägenhet.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag är egenföretagare och även pensionär.  min huvudsakliga inkomst är genom företaget och j min lön är i huvudsak från företaget. men då godkänns jag inte som sökande då jag saknar anställning i kravspecifikation från boplats. Skall jag hellre ange mig som pensionär för att godkännas?

    Lars
  • Hej Lars, tack för din fråga!

    Eftersom du också är pensionär så kan du lägga in det som din huvudsakliga sysselsättning i din profil, det kommer möjliggöra för dig att söka fler olika lägenheter.
    Elin, Boplats Göteborg