Hur många Nej-svar kan jag ha?

Hej! Jag hörde att man blir typ "spärrad" om man har 6 Nej-svar. Stämmer det? Varför är det så?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Om du har svarat Nej sex gånger eller mer under de senaste sex månaderna har Boplats rätt att underkänna dina ansökningar. Du är inte spärrad från att använda boplats.se och dina ködagar påverkas inte, oavsett hur många Nej-svar du har.
    Om du har färre än sex Nej-svar så händer ingenting.

    Även uteblivet svar eller ångrat ja-svar räknas som ett Nej-svar. Logga in på Mina Sidor för att se hur många Nej-svar du har. Nej-svar försvinner automatiskt efter sex månader.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej 😀

    Jag har ett nej svar från augusti 2020, och det borde enligt 6 månaders regeln då ha försvunnit men ännu inte, vad gäller där?
  • Hej Katarina!

    Ja, det stämmer. Nej-svar från augusti ska försvinna nu i februari, när det har gått sex månader. Om de fortfarande ligger kvar, så beror det antagligen på att det inte riktigt har gått sex månader.

    Systemet ska räkna från datum till datum, det vill säga att om du till exempel fick ett Nej-svar den 15 augusti 2020, ska det försvinna efter den 15 februari 2021.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!   Både min man och jag står i kö på Boplats men min man är också medsökande till mig. Kan någon av oss anmäla intresse till en lägenhet och sedan tacka nej utan att båda får en notering om nej-svar? Alltså om jag t ex tackat nej 6 ggr kan min man då anmäla intresse och tacka nej också 6 ggr?
  • Hej Suzanne!

    Nej-svaret registreras bara på den av er som har loggat in, ansökt och tackat Nej. Om du har tackat nej sex gånger, är det alltså bara du som har sex Nej-svar. Dina Nej-svar syns inte på din medsökandes sida.

    Om du t.ex. har tackat Nej sex gånger, så kan din medsökande anmäla intresse och också tacka nej också sex gånger från sitt konto.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag hade problem att öppna visningserbjudande på Vänortsgatan i Mölndal och det innebar att jag fick registrering ej svarat. Fick upp bilderna först igår sent och  behövde fundera lite om den ens var tänkbar för mig, och i fortsättningen vore det bra att fastighetsmäklare anger riktig visning eller virtuell i sina annonser. Jag kan inte välja bostad bara på bilder, måste se lägenheten innan flytt och jag är inte ensam. Vi har ju inte längre så hårda restriktioner så det vore bra om det visas. Alla 8 eller fler behöver ju  inte komma samtidigt, man kan ha flera visningar.
  • Hej Berit!

    Här i kundforumet svarar jag bara på allmänna frågor, eftersom svaren ska kunna publiceras offentligt.

    För att få hjälp med personliga frågor och ärenden, är du välkommen att kontakta Boplats kundtjänst.

    Klicka här för att maila kundtjänst eller ring 031 -100 250.
    Elin, Boplats Göteborg